De tweede helft van oktober! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu De tweede helft van oktober! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu

De tweede helft van oktober!

Blijf op de hoogte en volg JoninaEnBettine

05 November 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Omdat we dus al zolang geen blog hebben geschreven, spammen we nu lekker erop los met twee verhaaltjes deze week wat een geluk!… Dit is verhaaltje twee, het verhaal wat begint met dat we terugkomen van vakantie.

Goed, we kwamen dus terug van vakantie. De volgende dag moesten we meteen weer naar school, wat we gelukkig helemaal niet erg vonden. De kinderen waren ook weer blij om ons te zien en we begonnen weer met veel enthousiasme aan de therapiesessies.

Een ander heugelijk feit was dat onze ouders even op de thee kwamen! Eerst waren Bettine’s ouders van de partij. We hebben ze de hele stad rondgecrosst met Kees en we zijn vrijdag richting Addo Elephant Park gegaan. Dit is een park met, hoe raad je het, enorm veel olifanten en ook andere dieren, zoals buffelo’s, zebra’s, schildpadden, springbokjes etc. Ook blijken er dus leeuwen rond te lopen, maar die hebben we helaas niet gevonden…. Het park is enorm groot en je rijdt er met je auto doorheen, dus je moet geluk hebben met wat je tegenkomt. Jonina’s ouders kwamen vrijdagavond de wacht afwisselen, want toen vlogen Bettine’s ouders weer terug naar Nederland. Zaterdag hebben we met de ouders van Jonina nog doorgebracht in Addo, waarbij we moeilijk veel foto’s van olifanten hebben gemaakt. En ja! Als wij terug zijn mag jij al deze 640 fantastische kiekjes komen bekijken. O, wat een geluk weer! Nou ja, kunnen we dat ook weer afstrepen van onze to-do-list. Op maandag hebben we van Jonina’s ouders weer afscheid genomen, dus onze ouders zijn weer veilig terug in Nederland.

Vorige week vrijdag was de grote avond: de dansavond! We waren uitgenodigd door de docenten van Happydale om hun dansavond bij te wonen. Samen met de ouders van kinderen werd er de hele avond gedanst… Zoals al eerder vermeldt, onze dancemoves vallen hier een beetje in het niets, vergeleken bij alle experts hier. (Oké, in Nederland vallen ze ook in het niets…) Gelukkig was er een bereidwillige leraar die ons wel even de ‘langarm’ zou leren. Dat eindigde in: als ik je duw, moet je achteruit en als ik je trek, moet je vooruit haha. Nou ja, zo hebben we toch de avond te weten overleven! Het was erg leuk. :)

Op Happydale is onze laatste maand ingegaan en dat betekent dat het nu allemaal wel heel snel gaat! We zijn druk aan het oefenen voor het concert, wat 27 november plaatsvindt. Iedereen is daarvoor trouwens hartelijk uitgenodigd, dus kom gerust langs! (Je wordt niet thuisgebracht.) De kinderen zijn druk in de weer met dansjes, liedjes schrijven en zingen, dus het komt vast goed! De dansjes instuderen is nog wel een dingetje, aangezien de kinderen graag willen dat we ze helpen met de stapjes en pasjes, wat we dus absoluut niet kunnen. Om toch met wat shiny moves voor de dag te komen, oefenen we stiekem in de pauze met wat dance tutorials op youtube haha! Zo kunnen we de kinderen toch een beetje helpen, als ze er zelf niet uitkomen.

Twee weekenden terug zijn we naar Baviaanskloof geweest. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn er veel bavianen in dit berggebied. We gingen hier kamperen bij een paar mooie bergen en een rivier, waar we heerlijk in konden zwemmen, aangezien het bloedheet was! De weg ernaar toe was weer vol kuilen, gaten, dus het duurde uren voordat we er waren. ’s Nachts hebben we heeeerlijk geslapen, met allerlei bavianen rondom onze tent. Niet dus, mede omdat we ook geen matras hadden om op te liggen. Maar ja, het was het allemaal meer dan waard!

Zoals we een poos geleden schreven, hebben we ook een project opgezet op een andere basisschool in de township, met het maken van instrumenten van gerecycled materiaal. De kinderen hadden heel veel afval verzamelt, waar ze enthousiast en super geconcentreerd mee aan de slag gingen. Het lokaal is heel klein én overdreven warm, dus na anderhalf uur bezig te zijn geweest met schroeven, spijkers, hout, blikjes en plakband, ben je oververhit. Maar ook dit is het meer dan waard, de kinderen genieten enorm van de dingen die ze maken en ze maken er enthousiast muziek mee! Super leuk.

Inmiddels zitten we in november. November is een hele drukke maand, omdat we in deze maand alle projecten moeten afsluiten. Ook is het een beetje een moeilijke maand, omdat we alle kinderen en onze super lieve stagebegeleidster weer moeten verlaten! We gaan dus deze maand nog extra genieten van alles en nog extra goed ons best doen om alle kinderen blij te maken! We wensen jullie deze maand allemaal veel plezier met de voorbereidingen voor Sinterklaas en de alom omstreden zwarte piet.

Liefs! Jonina en Bettine

• 05 November 2014 - 22:44

Jolien:

Jaaa, Addo en Baviaanskloof leuk! Geniet er nog ff van en jullie ook een fijne Sinterklaas daar! Xoxo

• 05 November 2014 - 23:30

Geke:

leuk zo'n extra verslag! haha, we boffen, maar opnieuw genieten van jullie verslag! Dank jullie! Over paar dagen reizen Albert en Daniel naar Bali, hoop ook op een leuk reisverslag van ze...
    liefs van mij voor jullie

• 06 November 2014 - 00:05

Dirma:

Klinkt allemaal gezellig! Geniet er nog van!!

• 06 November 2014 - 01:25

Anny Gervink:

Geweldig leuk om te lezen, veel succes met de einduitvoering, en nog vele spannende avonturen
    toegewenst. en ook een fijne sinter klaas
    dikke knuffel van ons groetjes Anny en Benny

• 06 November 2014 - 03:04

Matthijs:

Ziet er goed uit dames! Ben jaloers op jullie! Ik moet daar ook maar is heen gaan! ;) Succes de laatste maand nog!

• 06 November 2014 - 10:00

Sjoukje:

Wat een indrukwekkende olifanten! Mooi gefotografeerd. Leuke Bavianen ook.
    Jammer dat we de muziek bij de zelfgemaakte instrumenten niet kunnen horen, dat klonk vast leuk.
    Setrkte met al het afsluiten en afscheid nemen.