We leven nog steeds na instantbier uit 'n verfblik - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu We leven nog steeds na instantbier uit 'n verfblik - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu

We leven nog steeds na instantbier uit 'n verfblik

Blijf op de hoogte en volg JoninaEnBettine

03 November 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Huh? Ja dat lezen jullie goed, instant bier, net zoiets als instant koffie wat hier ook bijna overal de gewoonte is, doen ze in Bulungula aan instant bier. En alsof dit niet apart genoeg is wordt het ook nog geserveerd in een oud verfblik. De man in het hutje waar we op visite zijn, heeft blijkbaar nul procent last van smetvrees of wat dan ook, want dit verfblik met instant bier wordt rond gegeven aan alle aanwezigen die een slokje bier mogen proeven van deze zeer vriendelijke man. Het is bijna onbeschoft om dit af te slaan, dus met de twijfel in onze ogen en de vriendelijke en aanmoedigende blik in de man zijn ogen nemen we dan toch maar een slokje…. Mmmh…. ja bijzonder apart hoor!

In Zuid-Afrika was het schoolvakantie. We konden niet werken op Happydale, dus besloten we gebruik te maken van deze vrije dagen en op vakantie te gaan naar de Transkei. Daar gingen we dan, zonder TomTom met Keesje op avontuur. We begonnen in Woodycape een kleine gezellige backpackers in de buurt van een prachtig strand. Hier hebben we een kanotripje gemaakt op de rivier. Het water was op sommige plekken zo ondiep dat we schipbreuk leiden en we om de beurt eruit moesten om de kano voort te trekken. Verder zijn we, behalve dat, ook niet zo goed in recht vooruit kanoën, aangezien we meer zig-zagend over de rivier gingen dan in een rechte lijn. Dit alles zorgde weer voor vermaak en dikke pret. Niet alleen bij onszelf, maar ook bij de mensen die op de brug stonden te kijken.

Na Woodycape gingen we richting Cintza. We stonden op het punt om te vertrekken, maar toen kwamen we erachter dat Jonina per ongeluk de sleutel binnen in Keesje had laten liggen met de deuren op slot. Gelukkig was er een handige jongen die wel wist in te breken in onze auto. We bedankte hem vriendelijk met een liedje en gingen weer op pad. Cintza was dus de volgende bestemming. Hier zijn we twee nachten gebleven en hebben onze camara, telefoon en Keesje opgeladen om vervolgens door te trekken naar Bulungula. Dit is een plekje dat vanwege de slechte grindpaden,heuvels, gaten en dieren die op de weg lopen moeilijk te bereiken is. Ook is er weinig tot geen elektriciteit daar. De mensen leven er nog erg primitief in ronde hutjes met strodaken. Wat een prachtige plek! Een man heeft van deze backpackers een communitiy project gemaakt. Er werken dus erg veel locals en deze locals verzorgen ook verschillende activiteiten. Zo kun je een dag mee op de WomenPower Tour, om te ervaren hoe het is om een dag een Xhosa vrouw te zijn. Dit wilden wij natuurlijk wel eens ervaren. Eerst kregen we traditionele kleding aan wat bestond uit een doek op ons hoofd en een jurk, vervolgens werd ons gezicht ingesmeerd met een zelfgemaakte pasta. Deze pasta word als een soort van schmink gebruikt tijdens ceremonies, maar ook beschermt het je gezicht tegen de zon. Eenmaal omgetoverd tot Xhosa vrouwtje werden we aan het werk gezet. Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen, de meisjes op de klompen…
Water halen in een emmer: de emmer moest worden gedragen op ons hoofd, wat makkelijker gezegd dan gedaan is, en terwijl wij de emmer met een kleine liter water op ons hoofd zette en in balans probeerden te blijven ging het vrouwtje vrolijk en zonder enige moeite ervandoor met een emmer van 5 liter op haar hoofd.
Vervolgens gingen we mee het bos is om hout te zoeken voor het koken. De hele tour was een bijzondere ervaring!

De douche in Bulungula is ook een verhaal apart. Het is een rocket stove douche. En alhoewel de vrouw ons bij de rondleiding had voor gedaan hoe wij deze moesten aansteken met een stuk Wc-papier, lucifers en petroleum ging het toch mis. Bettine had de petroleum niet helemaal goed gegoten, waardoor de douche op een gegeven moment in vuur en vlam stond. Gelukkig konden we dit op tijd blussen. Helaas kwam aan onze tijd in Bulungula ook aan een einde en gingen we door naar Coffeebay. Hier hebben we onze surfskills maar weer eens uit de kast getrokken. Dit keer op een Foamboard. Een foamboard is veel dikker en langer, waardoor we opeens een stuk beter konden surfen. Alleen waren de golven helaas niet zo lang, dus als we stonden waren we ook al weer bijna op het strand beland. Ook hebben we hier een wandeling gemaakt naar Hole in de Wall.

Tot slot zijn we doorgereden naar Hogsback. We kwamen van witte zandstranden en een prachtige oceaan opeens terecht in een berggebied. We kwamen aan bij de backpackers genaamd ‘ Away with the Faries” Nu had deze naam al enige bellen bij ons moeten doen rinkelen, maar wat we hier aantroffen aan elfjes was ons toch iets te veel van het goede. Gelukkig zaten er in plaats van elfjes, gewoon aapjes in de bomen. Ook hebben we hier voor het eerst geabseild langs de waterval. Whaaah…. wat was dat spannend. Jonina hing boven de waterval en wist bijna niet meer zeker hoe ze het had en stond op het punt toch niet te gaan. Bettine gaf Jonina vervolgens een (mentaal) zetje, waardoor Jonina wel moest. Daarna zat onze vakantie er helaas alweer op. Ons hoogtepunt was Bulungula. Mocht je ooit nog naar Zuid- Afrika komen, dan moet je zeker een kijkje gaan nemen in Bulungula!

P.s. Aan het eind van deze week plaatsen we een mooi verhaaltje over alle andere dingen die we in oktober hebben beleefd! :)

• 03 November 2014 - 13:13

Alieke:

Hoi Bettine en Jonina,

Leuk dat er weer eens een verhaal op de site staat...grappige schrijfstijl hebben jullie. Erg leuk om te lezen en de foto's te zien.
    Succes en veel plezier nog de laatste weken in PE en daarna ook nog een goede reis, maar we spreken elkaar vast nog wel daarvoor :).

Liefs, Alieke.

• 03 November 2014 - 16:15

Margreeth Horstman:

Hallo Bettine en Jonine,

Wat een leuk verslag, wat een belevenissen! Moeten jullie elkaar soms niet in de armen knijpen?
    Fijn dat jullie er zo van genoten hebben. Nog een hele goede tijd daar toegewenst,

Margreeth

• 03 November 2014 - 19:38

Geke:

Hoi samen, wat een leuk verslag weer! wat een belevenissen, geweldig! En jullie hebben alles overleefd incl.bavianenavontuur. Stoere meiden! Leuke foto's om te zien, zijn we weer een beetje op de hoogte,

liefs van mij en nog een leuke tijd toegewenst,

Geke

• 03 November 2014 - 20:38

Anny Gervink:

Hallo Meiden
    Leuk verslag hebben jullie weer geschreven.
    De foto's, erg leuk, hadden we al gezien.
    Het bier lijkt ons wel wat om te proberen
    En als we terug gaan op vakantie naar zuid Afrika
    vragen we jullie om advies
    Veel plezier nog samen , en succes deze laatste met het maand werken,
    Groetjes en een dikke knuffel van ons
    Benny en Anny gervink

• 03 November 2014 - 21:17

Jolanda (HU):

Doet me denken aan vele voorbeelden van (en voor?) de IST lessen.
    Interculturele vaardigheden alom ;-)
    Jullie zijn goed bezig, blijf genieten van alles!
    Groet, Jolanda

• 04 November 2014 - 17:18

Jeanet:

Hoi,

Leuk hoor en we moeten toch nog maar eens terug om daar ook nog eens te kijken.
    Succes de laatste weken en dan op naar Kaapstad en dan..........

Liefs!