Over townships en surfchicks - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu Over townships en surfchicks - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu

Over townships en surfchicks

Door: Bettine

Blijf op de hoogte en volg JoninaEnBettine

13 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Goedenavond!

Onze eerste twee weken in Zuid-Afrika zitter erop, schrijven wij onder het genot van een typisch Zuid-Afrikaans biscuitje.. En de tijd gaat hier erg snel, want we zijn druk bezig. Doordeweeks zijn we druk bezig met het observeren bij Happydale, een school voor kinderen met 'special needs'. We zien hier in de klassen heel veel verschillen: sommige docenten zijn heel goed en leuk met de kinderen, anderen lijken wat minder geschikt in onze ogen. De kinderen pesten elkaar, zonder dat de juf er iets van zegt en ook de juffrouw zelf maakt veel onderscheid tussen de kinderen, gebaseerd op wel of niet slim.. De kinderen zijn erg enthousiast over onze komst en in de pauze hangt dan iedereen ook om ons heen, vooral om Jonina's dreadlock te bewonderen hahaha!

Naast Happydale zijn we ook bezig geweest op Quest, waar kindjes met autisme zitten. We hebben hier muziekactiviteiten met de groepen gedaan, wat ook weer een ervaring op zich is.. Sommige kinderen spreken alleen Xhosa, wat betekent dat je in een gekke taal met klikjes moet praten, wat wij dus totaal (nog) niet kunnen! Maar gelukkig snappen zij meestal wel de bedoeling van onze activiteiten en anders vertaalt de docent het. De kinderen hier zijn erg muzikaal en hebben een heel goed ritme-gevoel! Dat de mensen hier heel muzikaal zijn, merkten we ook vrijdagavond toen er een jamsessie was in 'ons' huis. Er kwamen een stuk of 10 jongens uit de townships hier muziek maken en de bedoeling was dat iedereen meedeed. Toen wij het niveau van de rest zagen, besloten wij maar stil te zitten en gewoon te luisteren, om gênante vertoningen te voorkomen!

De scholen staan in townships. We hebben nog geen townshiptour gedaan, maar zijn er wel met de auto doorheen gereden. Sommige huisjes in de townships zijn huisjes van golfplaten, heel gammel. Andere huisjes zijn opzich wel oké, klein en van beton. In de townships zelf is er erg veel leven, kleine winkeltjes in zeecontainers (voornamelijk kappers) en veel kinderen die over straat rennen, tussen de koeien en plastic afval.

Naast het werken zijn we natuurlijk hard bezig om echte surfchicks te worden. De eerste keer gingen we surfen bij de rotsen, wat wij persoonlijk nogal eng vonden en wat dus ook nog niet echt een geweldige verschijning was. De tweede keer gingen we surfen bij een strand met alleen maar zand en toen was er gelukkig enige vooruitgang. Hier hadden we echter wel een bijna dood-ervaring, aangezien Jonina eraan kwam gesurft met een golf en Bettine nietsvermoedend in het water lag met haar surfplank en ineens boven haar hoofd Jonina op haar af zag komen! (Niemand is gewond.) Maar, in vijf maand tijd moet het volgens onze leraar toch zeker lukken om briljante surfsters te worden, whoehoeee!

Ook hebben we de eerste drie van de Big 5 gespot, zie de foto's! Nu de andere twee nog, maar dat komt vast ook goed! Zondag hebben we een wandeling gemaakt in een natuurreservaat. 5 kilometer klimmen en klauteren langs prachtige plekken!

Voor de rest van de week staat nog op het programma:
- Tandarts: Jonina heeft een vulling uit haar kies en gaat nu ervaren hoe de tandarts in Zuid-Afrika te werk gaat.
- Muziekinstrumenten shoppen: vrijdag gaan we op jacht om te kijken waar we het beste instrumenten kunnen halen en hoeveel de instrumenten kosten.
- Onze eerste enige echte eigen auto kopen! Wat? Ja dat lees je goed! We staan op het punt om de grootste uitgave in ons leven te doen, namelijk een eigen autootje, zodat we zelf kunnen gaan en staan waar we willen. We zitten te denken aan Jaguar Ferrari, maar dat ligt nog een beetje aan het budget enzo. (Giften zijn meer dan welkom.) Het rijden hier is een ding opzich, aangezien je links moet rijden en de mensen hier ook een heel bijzondere rijstijl hebben. Zo kan het voorkomen dat vrachtwagens de bochten niet kunnen nemen en je levensgevaarlijk moet uitwijken, dat vogels recht op je afvliegen en je (alweer) levensgevaarlijk moet uitwijken en daarnaast lopen mensen en koeien ook gewoon op de straat, waarvoor je (jawel) alweer levensgevaarlijk moet uitwijken.

Wij wensen jullie allemaal een fijne dag en avond en nacht! De maan is hier trouwens ook heel gek, hij hangt verkeerd om. Bij jullie Nederlanders hangt de maan als een 'c' en bij ons hangt de maan als een 'u'.

Liefs, Jonina en Bettine

• 13 Augustus 2014 - 18:11

Manon:

Wauw, Dames! Wat klinkt dit allemaal super mooi!
    Zowel qua leuke activiteiten en ondernemingen in de muziektherapie als gewoon heerlijk het land ontdekken!

Jullie schrijfstijl is ook erg leuk, zit geregeld met een glimlach op mijn gezicht!
    Hele fijne tijd en ik ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer gaan beleven!

Liefs Manon

• 13 Augustus 2014 - 21:29

Jolanda (IST Social Work):

Beste Jonina en Bettine,
    Wat een goede berichten. Geweldig dat het nu allemaal zo gelukt is! Heel veel succes en plezier en ik blijf jullie met interesse volgen.
    Groet, Jolanda

• 13 Augustus 2014 - 23:51

Dirma:

Wat een leukheid allemaal weer! Veel plezier en doe voorzichtig. Een drukkie van ons.

• 14 Augustus 2014 - 09:16

Sjoukje:

Hoi meiden, wat heerlijk om aan het begin van een werkdag zo'n gezellig verslag te lezen! En als ze daar zo muzikaal zijn kun je daar natuurlijk veel van leren :)
    Hebben ze daar ook gepantserde auto's, dat lijkt me wel wat.

• 14 Augustus 2014 - 21:56

Anny Benny Gervink:

Hoi Dametjes

leuk verslag hebben jullie geschreven, leuk om jullie zo te volgen.
    en wat een mooie foto's
    Kunnen jullie die foto's ook via picasa naar mijn mail sturen, kan ik ze voor jullie bewerken
    en op een dvd zetten als jullie dat leuk vinden
    rij en surf voorzichtig, nog veel succes allebei
    en veel werk en vrijetijd plezier dikke knuffel van ons

• 18 Augustus 2014 - 10:23

Hanneke Oostveen:

Hoi Jonina en Bettine,

Zo te lezen zijn jullie al helemaal in het echte Zuid Afrikaanse leven ondergedompeld. Genieten van de mooie natuur en je verbazen over de andere cultuur.
    Zij hebben echt een hele andere manier van denken en en doen, waardoor je steeds voor verrassingen komt te staan. Soms zijn de verrassingen leuk en soms echt heel wat minder.
    Stoer hoor, om zelf een auto te kopen. Wel handig. Geeft veel vrijheid en tja.....verkeersregels zijn er niet. Gewoon op je gevoel afgaan en wie het eerst bij de kruising is, heeft voorrang. Althans dat had ik gemerkt.
    Werk ze en geniet ze.
    Groeten van Hanneke

• 23 Augustus 2014 - 10:04

Geke :

Hoi daar in het verre Afrika. Ik ben weer beetje bij na het lezen. Prachtig wat jullie doen en meemaken. Ook best heftig om zoveel armoede en ellende te zien. Volgens mij wil je dan meer doen dan je kunt... En Afrikanen zijn van nature al bijzonder ritmisch en muzikaal he..haha...
    Geniet en Veel Zegen toegebeden!
    liefs, Geke

• 23 Augustus 2014 - 10:05

Geke:

p.s. en een auto gekocht???

• 08 September 2014 - 18:03

Joan Van Der Sluis:

He Bettine en Jonina,

Erg leuk om te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn! Het land, de cultuur, de mensen, allemaal zo compleet anders dan bij ons..... Mooi dat jullie muziek alles dan bij elkaar brengt.
    Hopelijk kunnen jullie een heleboel kinderen een beetje happy-er maken!
    Ook de foto's zijn prachtig! Beetje jaloers...........
    Groet vanuit IJsselmuiden, ook van Jan, Bart en Talitha