Maand twee in PE - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu Maand twee in PE - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van JoninaEnBettine - WaarBenJij.nu

Maand twee in PE

Door: Joninini en Bettina

Blijf op de hoogte en volg JoninaEnBettine

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Molo! (Ook wel: hallo! in het Xhosa. Dit is ook één van de weinige woorden die wij in het Xhosa kennen overigens…)

Maand twee zit erop en wat vliegt de tijd! Vandaar dat we weer een verhaaltje typen op onze blog, zodat jullie weer een beetje een idee krijgen, wat wij hier allemaal uitspoken! En het regent hier nu trouwens net zoals in Nederland, wat maakt dat we heel vroeg vrij zijn van ons werk… Als het regent, komt ongeveer de helft van de kinderen (of soms zelfs meer) niet opdagen op school, omdat 1. De moeder geen zin heeft om uit bed te komen als het regent, 2. De kinderen zelf geen zin hebben om in de regen te wachten op de schoolbus, of 3. De wegen te slecht zijn met al die regen…
Daarnaast zijn er ook een aantal leraren niet, wat de school echt tot een chaos maakt! Ook heeft de school volgende week vakantie en dat is een reden om de school iedere dag eerder te sluiten. Een soort van voorbereiding op je vakantie, heel bijzonder haha!

September is best druk geweest, want we zijn gestart met ons eigen project op Happydale. De therapieën hier gaan steeds beter, de kinderen begrijpen ons steeds beter en wij begrijpen de kinderen ook steeds beter! We blijven tegen de kinderen zeggen dat we eind november weer terug gaan naar Nederland, omdat de kinderen erg aan je gehecht raken, lijkt het wel. Sommige kinderen hangen continu om je heen, willen knuffelen met je en zijn enthousiast aan het zwaaien als ze je zien! De afgelopen week, hadden we op verzoek van de kinderen, een dancebattle georganiseerd, waarbij de jongens tegen de meiden moesten dansen. We hebben dit gefilmd en de kinderen terug laten zien, wat erg leuk was. Veel kinderen waren erg enthousiast om zichzelf te zien op onze laptop, haha! Zelf hebben wij ons maar buiten de hele battle gehouden en niet meegedanst, omdat we dan onszelf compleet voor gek zouden zetten, tussen al deze zeer getalenteerde, ritmische kindjes!

Naast aandacht voor de kinderen op Happydale hebben we natuurlijk ook aandacht voor de docenten op Happydale. We willen de docenten van Happydale extra stimuleren om de instrumenten te blijven gebruiken, ook als wij vertrokken zijn. Vandaar dat wij elke week een workshop geven aan de docenten. In deze workshop wordt geleerd hoe de docent muziekactiviteiten kan uitvoeren in de klas en op deze manier muziek kan integreren in het dagelijks lesprogramma. Dit is misschien wel het aller leukste uurtje op Happydale, omdat de docenten minstens zo enthousiast ( Of beter: soms niet meer te houden :P) zijn als de kinderen. Als je de instrumenten te voorschijn haalt, verandert het lokaal in een zee van geluid en gelach. Het docententeam op Happydale is echt een pracht team, dat fanatiek mee doet met de gekste oefeningen. Zo hadden we een bewegingsactiviteit, waarbij een persoon verschillende instrumenten speelt. Bij elk instrument hoort een verzonnen beweging, die de groep moet uitvoeren zodra het instrument klinkt. Toen het hoofd van Happydale deze opdracht uitvoerde heeft hij slecht twee instrumenten bespeeld. Hij vond het heel erg leuk om zijn collega’s (en dan vooral zijn vrouwelijke collega’s) te laten springen en schudden. Dit vertelde hij dan ook lachend toen hij klaar was.

Ook zijn we naar een nieuw project geweest, op een andere school in een andere township. Hier gaan we met de kinderen muziekinstrumenten maken van afval. Er ligt echt énorm veel afval door de hele township heen, waar geiten, koeien, kinderen, kippen etc. doorheen lopen, dus materiaal genoeg om instrumenten mee te maken. We zijn erg benieuwd. Er waren enkele kinderen al enthousiast begonnen, zie foto!

De weekenden vliegen ook altijd om! We hebben één weekend besteed aan het spotten van dolfijnen, pinguïns, walvissen en een haai! Een erg leuke ervaring, vier uur lang op een bootje. :) Ook zijn we een weekendje naar Jeffrey’s Bay geweest, waar we heerlijk op het strand hebben gelegen en een waterval (die uitgedroogd was, dus geen waterval meer was) bezocht. En dat alles natuurlijk met Keesje, onze trouwe auto! De radio hier zijn wij inmiddels een beetje zat, omdat ze veel te veel praten en veel te weinig muziek afspelen, dus inmiddels gillen we iedere ochtend op weg naar het werk mee met Marco Borsato vanaf onze iPods. Zo behouden we toch nog een beetje Nederland hier in het verre Zuid-Afrika.

Keesje heeft ons ook naar Groendal gebracht, een prachtig berggebied een half uurtje met Keesje hiervandaan. Je kunt hier wandelingen van twee dagen maken, dan kun je overnachten in de grotten en zien waar de Bosjesmannen hebben gewoond. Ook zijn er in deze grotten nog afbeeldingen en oude tekeningen van de Bosjesmannen te bewonderen. Maar helaas hadden wij geen heel weekend de tijd om deze toch te doen. Dus besloten wij de tocht te doen van een paar uur, door de bergen, bossen rivieren en waterpoeltjes. Aangekomen in Groendal melde wij ons bij de receptie met de mededeling dat wij in het bos in gingen wandelen. We werden een beetje angstigd aangekeken, ze waren ontzettend bang dat we zouden verdwalen en adviseerden ons om gewoon naar het monument te wandelen en weer terug. (Dit omdat er nogal vaak mensen schijnen te verdwalen daar en zij dan weer een zoekactie op touw moeten zetten.) Maar goed wij wilden natuurlijk op zijn minst de rivier en waterpoelen zien, waar we zoveel mooie verhalen over hadden gehoord. Dus vol goede moet gingen we op pad. Zo erg konden die routeaanwijzingen toch niet zijn?!? Aan het begin van de route werden we opgewacht door een paar apen, daarna gingen we op zoek naar de bordjes en pijltjes die ons de weg zouden wijzen, onder het genot van de prachtigste vogel. Het monument hebben we bereikt, daarna na de eerste afdaling zijn we toch afgehaakt omdat er op een gegeven moment bordjes waren met pijltjes die zowel links, rechts, omlaag en omhoog wezen. Dit is overigens niet de eerste keer dat we dit tegen komen. Een paar weken geleden toen we een lange strandwandeling maakten was er precies hetzelfde: de bordjes stuurden ons rechtdoor en een paar meter later moesten we dan toch maar weer terug… Heel apart.

Met onze surfskills gaat het iets minder… De golven waren de afgelopen weken niet goed, wat maakte dat we maar twee keer hebben gesurft deze maand. Onze surfcoaches blijven gelukkig wel enthousiast om ons te helpen, dus het komt vast allemaal goed.

Nou, dit was dan weer een kleine update van ons leven hier.. De komende anderhalve week zullen we niet echt goed bereikbaar zijn, omdat wij, Jonina, Bettine en Keesje, op vakantie gaan richting de Transkei. Dit is een beetje richting de originele Zuid-Afrikaans bevolking, die nog in hutjes leeft in grote, mooie natuurgebieden! We wensen jullie allemaal een fijne tijd de komende anderhalve week en wanneer wij weer terug zijn, zullen we weer vertellen van onze vakantie-avonturen!

• 30 September 2014 - 18:04

Matthijs:

Klinkt goed zeg! Als jullie nog een drumdocent nodig hebben daar dan kun je mij natuurlijk altijd over latrn vliegen he!! ;) succes met de goede dingen die jullie doen en alvast een super leuke vakantie toegewenst! Groeten, Matthijs

• 30 September 2014 - 18:12

Jolien:

Super leuk! Nou gelukkig zijn jullie niet verdwaald bij de bosjesmangrotten.
    Jeffreys Bay vond ik ook een erg leuk plaatsje. Ideaal voor surfers en lekker veel outletstores voor goedkope kleding.
    Ik wens jullie nog een hele fijne vakantie toe. Geniet er lekker van!

xx

• 30 September 2014 - 19:00

Marieke:

Hoi jonina en bettine,
    Wat leuk om te lezen zeg! Wat een avonturen :)
    Fijne vakantie volgende week!!
    Xx marieke

• 30 September 2014 - 20:27

Alieke:

Hoi Bettine en Jonina,

Wat een mooi / leuk verhaal om te lezen en vooral hele mooie foto's ! Vooral die dolfijnen lijkt me erg leuk om een keer te zien!
    Een fijne vakantie straks, kijk goed uit! en daarna hebben we weer contact.

Liefs, Alieke.

• 30 September 2014 - 22:54

Anny Gervink:

Leuk verslag meiden, nog een paar dagen en we mogen het zelf aanschouwen.
    Doe voorzichtig aan in jullie vakantie , heel veel plezier.
    In afwachting op jullie volgend mooie verslag
    Dikke knuffel van ons , en tot gauw

Benny en Anny

• 01 Oktober 2014 - 07:08

Jacoline:

wat levendig geschreven, ik zie het helemaal voor me.genieten.een hele fijne vakantie en ik kijk uit naar de verhalen hierover.kees wel af en toe een schouderklopje geven he , rijdt hij beter :p liefs

• 01 Oktober 2014 - 10:21

Liesbeth Menken:

dag dames

wat een mooi kleurrijk verslag!
    nog heel veel (werk-)plezier daar!
    hartelijke groet,liesbeth

• 01 Oktober 2014 - 11:40

Geke:

Dag dames, super genoten van jullie verslag en alles wat jullie meemaken. Niet te ver in de rimboe wandelen he...!! Een fijne vakantie volgende week!
    liefs, Geke

• 01 Oktober 2014 - 15:07

Sanneke:

Hoii,

Leuk reisverslag! Fijne vakantie volgende week met z'n drieeen!

Groetjes, Sanneke

• 01 Oktober 2014 - 23:19

Jeannette Dikkens:

Leuk! die enthousiaste verhalen van jullie. Fijne vakantie!